———————ΑΚΤΟΠΛΟΪΚΗ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑ—————- ——————Ελπίδες για ουσιαστική βελτίωση————–

Το πρόβλημα της ακτοπλοϊκής εξυπηρέτησης της Καρπάθου παρότι σημαντικό   για την εξυπηρέτηση των κατοίκων αλλά και την ανάπτυξη της   διαχρονικά δεν αντιμετωπίσθηκε με την ανάλογη σοβαρότητα από τους τοπικούς μας φορείς  με αποτέλεσμα  να έχουμε την χειρότερη ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση  σχεδόν από όλα τα νησιά.

Το 2009 η γραμμή εξυπηρετείτο  με δύο δρομολόγια μέσω Σαντορίνης με διάρκεια ταξιδιού  16 ώρες και άλλα δύο μέσω Κρήτης . Δύο  χρόνια μετά  έμεινε με δύο δρομολόγια τον Χειμώνα και ένα τοπικό το Καλοκαίρι. Παράλληλα  προστέθηκαν και ενδιάμεσες προσεγγίσεις με αποτέλεσμα η διάρκεια του ταξιδιού προς Πειραιά  να αυξηθεί  ξεπερνώντας και τις  24 ώρες , χωρίς καμιά αντίδραση από τους τοπικούς παράγοντές .

Το 2015 ο τότε Υπουργός Ναυτιλίας κ. Δρίτσας  ικανοποιώντας σχετικό αίτημα του Δήμου, πρόσθεσε ένα ακόμη   δρομολόγιο  με την BLUE STAR από Ρόδο προς Καρπαθο και επιστροφή, σε συνέχεια δρομολογίου από Πειραιά  με συνέπεια η διάρκεια του ταξιδιού  να ξεπερνά και πάλι τις 20 ώρες , ενώ θα μπορούσε να περιορισθεί στις 12 ώρες αν εκτελείτο σε συνέχεια δρομολογίου από  Σαντορίνη .    Με ενέργειες του συμπατριώτη μας  ιατρού Γιώργου Αναστασιάδη, τροποποιήθηκε για το επόμενο έτος η προκήρυξη ώστε να δίνεται η δυνατότητα  εκτέλεσης του δρομολογίου αυτού  εναλλακτικά απευθείας   από Σαντορίνη . Θα μπορούσε με αυτή την ρύθμιση το δρομολόγιο από τον Απρίλη μέχρι και τον Οκτώβρη  να εκτελείται   απ ευθείας ,Πειραιά-Σαντορίνη-Κάρπαθοο –Ρόδο και επιστροφή και τους υπόλοιπους  μήνες, τον χειμώνα από Ρόδο όπως γίνεται σήμερα. Για να υλοποιηθεί απαιτείτο υποβολή σχετικού αιτήματος από τους θεσμικούς εκπροσώπους μας . Δυστυχώς για ανεξήγητους  λόγους αυτό ποτέ δεν έγινε. Ο ένας ισχυριζόταν ότι τους ενδιαφέρει η «ενδωδεκανησιακή επικοινωνία» , άλλοι ότι «δεν είναι κατάλληλη η εποχή»  και άλλοι ότι τους ενδιαφέρει η συχνότερη επικοινωνία με Κρήτη  ή τοπική σύνδεση με Ρόδο . Φέτος το Υπουργείο  ικανοποιώντας σχετικό αίτημα των Κασιωτών , άλλαξε την προκήρυξη και το δρομολόγιο  θα εκτελείται ως εξής : «Ρόδος  – Κάρπαθος – Κάσος- Ρόδος».   Έτσι όμως αυξάνεται η διάρκεια του ταξιδιού από Κάρπαθο προς Ρόδο  και Πειραιά κατά μιάμιση περίπου ώρα, ενώ καταργήθηκε  και η δυνατότητα εναλλακτικής εκτέλεσης του δρομολογίου απευθείας από Σαντορίνη. Αντί οι Κασιώτες  να επιδιώξουν την  εκτέλεση του δρομολογίου του BLUE STAR  κατά την θερινή περίοδο  απευθείας από Σαντορίνη με προσέγγιση και στην Κάσο ,ώστε να φτάνουν στο νησί τους σε 10 ώρες  «πέτυχαν» να  φτάνουν σε είκοσι  τρείς ( 23) ώρες και να «τιμωρήσουν» του Καρπαθίους   επιμηκύνοντας το ταξίδι επιστροφής προς Ρόδο και Πειραιά κατά μιάμιση ώρα.

Πέραν τούτου  τα  πλοία (ΠΡΕΒΕΛΗΣ και BLUE STAR PATMOS   συναναχωρούν   την Τρίτη από το Πειραιά για Κάρπαθο και  την Τετάρτη από Κάρπαθο για Ρόδο  χωρίς κανένας φορέας  να διατυπώσει  ένσταση ή παράπονο, γεγονός που εκλαμβάνεται από τους αρμοδίους  ότι δεν υπάρχει πρόβλημα. Αν το θέμα είχε αναδειχθεί έγκαιρα πριν την ανακοίνωση των δρομολογίων   θα μπορούσε να είχε λυθεί με την  αλλαγή του δρομολογίου της ΒLUE STAR , ώστε  να αναχωρεί για   Καρπαθο την Πέμπτη και   το σημερινό δρομολόγιο της Πέμπτης (που καταλήγει στο Καστελόριζο) να εκτελείται την Τρίτη .  Ας ελπίσουμε πως το πρόβλημα θα  τεθεί και αντιμετωπιστεί  κατά την νέα δρομολόγια περίοδο  για την καλύτερη εξυπηρέτηση των κατοίκων.

 Το ευχάριστο είναι ότι όπως ανακοίνωσε ο Υπουργός κ. Νεκτάριος Σαντορινιός  σχεδιάζεται η προκήρυξη μειοδοτικού διαγωνισμού για την ανάθεση της εξυπηρέτησης της γραμμής με πολυετή σύμβαση με σύγχρονα πλοία και ότι υπάρχει σχετικό ενδιαφέρον εκ μέρους των πλοιοκτητριών εταιρειών να αναλάβουν αυτήν την υποχρέωση.

Ζητούμενο όμως είναι ο σχεδιασμός των δρομολογίων  να γίνει κατά τρόπο που θα εξυπηρετούνται με τον καλύτερο τρόπο τα νησιά μας . Επιβάλλεται   όλοι οι φορείς Καρπάθου και Κάσου καθίσουν άμεσα σε ένα τραπέζι να συμφωνήσουν σε ένα κοινό διεκδικητικό πλαίσιο   δρομολογίων  και να το υποβάλουν το ταχύτερο στο Υπουργείο όπως είχαμε προτείνει  με το από 18-9-18 υπόμνημα που παρατίθεται.

___________________________________________________________________________

Γλυφάδα 18-09-2018

Υπόμνημα του Υποναυάρχου Λ.Σ.(εα) Ν.Κανακη

Προς

1.Δήμο Καρπάθου. 2.Δήμο Κάσου 3. Δήμο Χάλκης

Κοιν.: 1 Περιφερειάρχη Ν.Α κ.Γ. Χατζημάρκο 2. Έπαρχο Καρπάθου 3. Ομοσπονδία Δωδεκανησιακών Σωματείων Αθηνών Πειραιώς  4. Σύλλογο Απανταχού Καρπαθίων 5.Σύλλογο  εν   Ελλάδι Κασίων

Θέμα :  Βελτίωση ακτοπλοϊκής εξυπηρέτησης Καρπάθου και Κάσου

Το πρόβλημα της ακτοπλοϊκής εξυπηρέτησης των νησιών μας κατά  γενική ομολογία ,είναι σημαντικό  όχι μόνο για την εξυπηρέτηση των κατοίκων αλλά και την ανάπτυξη των νησιών  μας .
Όταν το ταξίδι Πειραιάς Κάρπαθος εξακολουθεί να διαρκεί 22 και 30 ώρες ενώ  θα μπορούσε με κατάλληλο σχεδιασμό των δρομολογίων να μειωθεί σε  11  ώρες κανένας δεν επιτρέπεται να  είναι ικανοποιημένος από  την ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση των νησιών μας. Το  γεγονός ότι τα νησιά μας είναι  από τα πιο απομακρυσμένα από τον Πειραιά πρέπει να αποτελεί  επιχείρημα  για να πετύχουμε κατάλληλο σχεδιασμό  των δρομολογίων και δρομολόγηση ταχύπλοων πλοίων χωρίς πολλές ενδιάμεσες προσεγγίσεις με στόχο την μείωση της διάρκειας του ταξιδιού και όχι δικαιολογία  για εφησυχασμό. .

Κρίνεται  πως είναι ευκαιρία και επιβεβλημένο  να αντιμετωπισθεί το θέμα άμεσα , τώρα που έχουμε την καλή συγκυρία να υπηρετεί ως αρμόδιος για το θέμα Υπουργός ο Δωδεκανήσιος Βουλευτής κ. Σαντορινιός και επικεφαλής του Συνδέσμου Επιβατηγών πλοίων και υψηλόβαθμο Στέλεχος της ΒLUE STAR FERRIES ο συμπατριώτης μας κ. Μιχάλης Σακέλλης

 Πρώτα όμως είναι ανάγκη να συμφωνήσουμε όλοι σε  ένα ελάχιστο ενιαίο διεκδικητικό πλαίσιο . Να μη ζητά  άλλα το ένα νησί και άλλα το άλλο με στενά τοπικιστικά κριτήρια Να καταλήξουμε στο ελάχιστο διεκδικητικό πλαίσιο , να υποβάλουμε από κοινού μια ρεαλιστική πρόταση δρομολογίων χωρίς μαξιμαλισμούς  και να ζητήσουμε από το Υπουργείο την προκήρυξη τους  με πλοιο κατηγορίας 1 για μια δωδεκαετία , όπως δίνεται η δυνατότητα από το άρθρο 8 του Ν.3482/2006, ώστε η εταιρεία που θα μειοδοτήσει  να   μπορέσει να κάνει τον προγραμματισμό της και , αν απαιτηθεί, να μισθώσει ή και να  αγοράσει κατάλληλο πλοίο για την εξυπηρέτηση της  γραμμής .

Κατά την άποψη μας μια ικανοποιητική-ρεαλιστική πρόταση θα μπορούσε να είναι τα παρακάτω δρομολόγια

  1. Πειραιάς- Θήρα -Ανάφη -Σητεία – Κάσος- Κάρπαθος -. Χάλκη -Ρόδος και επιστροφή
  2. Πειραιάς-Θήρα -Κάσος -Κάρπαθος – Ρόδος – ( Καστελόριζο*) και επιστροφή
  3. Πειραιάς- Θήρα- Ηράκλειο – Κάσος – Κάρπαθος -Διαφάνι – Χάλκη   Ρόδος  και επιστροφή

και κατά την θερινή περίοδο 15/6- 15/9    από Ρόδο:- Χάλκη -Διαφάνι -Κάρπαθος – Κάσος – Σητεία – Ηράκλειο   και επιστροφή .

Τα δρομολόγια αυτά μπορούν να  εκτελούνται από ένα πλοίο ταχύτητας άνω των 23 κόμβων, με επιδότησή του  με 11-12 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, ποσό που δεν αφίσταται των συνολικών πιστώσεων που διατίθενται και σήμερα σύμφωνα με την περσινή προκήρυξη και αρκούν για την προσέλκυση του ενδιαφέροντος των εταιρειών για την ανάληψη της σχετικής υποχρέωσης.

 Με τα παραπάνω δρομολόγια με πλοίο ταχύτητας άνω των 23 κόμβων εκτός της βελτίωσης της εξυπηρέτησης  Καρπάθου,  Κάσου και Χάλκης με την δραστική μείωση της διάρκειας του ταξιδιού από τον Πειραιά, εξακολουθεί να εξυπηρετείται και  η σύνδεση της Σαντορίνης με Κρήτη δύο φορές την εβδομάδα  και της Κρήτης με Κάσο, Κάρπαθο , Χάλκη ,Ρόδο δυο φορές τον χειμώνα και τρείς το Καλοκαίρι . Επιπλέον δίνεται η δυνατότητα απευθείας σύνδεσης της Κρήτη με Καστελόριζο μια φορά την εβδομάδα και  παράλληλα αυτό θα βοηθήσει στο να καταστήσει την γραμμή αποδοτικότερη.. Επιπρόσθετο πλεονέκτημα είναι ότι  εφόσον το  πλοίο προγραμματισθεί να αναχωρεί από το Πειραιά απογευματινές ώρες , ώστε να φτάνει στην Κάσο και Κάρπαθο νωρίς το πρωί δίνεται η δυνατότητα αυθημερόν μετάβασης και επιστροφής των κατοίκων της Κάσου προς Κάρπαθο και Ρόδο, γεγονός που θα  επιτρέψει την μείωση των  επιδοτούμενων τοπικών δρομολογίων,  όσο και της Καρπάθου και Χάλκης στη Ρόδο .

Επισυνάπτεται πίνακας ενδεικτικών δρομολογίων σύμφωνα με την παραπάνω  πρόταση  με την οποία ελπίζουμε πως θα συμφωνήσετε .

Στην διάθεσή σας για τυχόν διευκρινήσεις.